Waar gaat jouw voorkeur naar uit: eenvoudig en 24/7 online shoppen of toch liever door de straten slenteren en de producten zien, voelen en ervaren? Inmiddels zijn we al jaren intensief bezig met ondernemen op Internet. Hierdoor is er een nieuwe vorm van zaken doen ontstaan. De fietswinkel uit het dorp is zijn fietsen online gaan verkopen, de schoenenwinkel op de hoek heeft geen meer winkel, maar wel een webshop waar je virtueel je schoenen kan passen. Ook grote en bekende merken zijn gaan samenwerken met grote overkoepelende online webshops, zoals Zalando of Wehkamp. Hoe ontwikkelt dit zich verder? Hebben winkels nog wel bestaansrecht over een paar jaar?
Fysiek winkelen biedt nog steeds veel voordelen voor de klant en blijft een leuke tijdsbesteding voor velen. Volgens Michael Kuiper, directeur van Desko kantoormeubelen, zie je een verschuiving waarbij ondernemers een combinatie maken van showrooms hebben en de mogelijkheid om online te bestellen. Hij redeneert “je hebt stenen winkels nodig om online succesvol te zijn en visa versa. We kijken eerst allemaal op Internet voor we naar een winkel gaan. Of we gaan naar een winkel om vervolgens online het product te bestellen’’.
Kuiper stelt dat voor zowel de traditionele ondernemer als de online verkoper er nog genoeg ruimte voor groei en ontwikkeling is. Consumenten kunnen online goed uitzoeken wat ze waar kunnen krijgen en voor welke prijs. Verschil maken tussen online en offline is niet meer relevant. Bestaande webshops die het nu goed doen, zullen het waarschijnlijk redden. Start je nu nog met een webshop dan wordt het lastig, tenzij je echt weet te onderscheiden van de rest. Fysieke winkels hebben weer hun bestaansrecht terug en maken juist in dit digitale tijdperk het verschil!