Geen Coca-Cola, wél een Social Media beleid

Beleid is een dooddoener, vooral in het Social Media landschap. Waarom? Slecht geschreven Social Media beleidsdocumenten beperken het gebruik en verzwakken het plezier van Social Media. Precies het tegenovergestelde van wat men wil bereiken met een beleid. Echter, een goed Social Media beleid ondersteunt, support en moedigt medewerkers aan om het bedrijf online te benoemen en ambassadeur te worden. Maar welk moment kies je om een beleid door te voeren? En voor welke type bedrijven is dit winst?  

 

Beleid als middel

Social Media is bijna niet meer weg te denken in de online positionering van een merk of bedrijf. Het wordt met de dag een serieuzer begrip, de reikwijdte groter en de impact intenser. Social Media beperkt zich niet tot de marketing en communicatie afdeling, maar gaat het hele bedrijf aan. Één van de redenen waarom het schrijven van een Social Media beleid een ideaal middel is om iedere werknemer hiervan bewust te laten worden. Wat doen we als een bepaalde situatie zich voordoet? Hoe reageren we (niet)? Daarnaast wordt Social Media een strategische en krachtige tool als je het bedrijfsbreed gaat stimuleren en inzetten.

 

Online vertegenwoordigers

Je hoeft geen multinational, zoals Coca-Cola te zijn of een product te hebben wat onderwerp is van vele (online) gesprekken, om toch beleid te voeren. Hoe groot of hoe klein de organisatie is, het is een enorme winst als werknemers het bedrijf of merk promoten op een persoonlijke en authentieke wijze en tegelijkertijd ook de bedrijfsdoelstellingen nastreven. Bewustwording en coaching geeft ambassadeurs het vertrouwen zich te uiten over het bedrijf of product, de nieuwste ontwikkelingen positief de wereld in te brengen en één (online) gezicht te vormen op het World Wide Web.

 

Meer weten..

Ik ben benieuwd of jij ook al een Social Media beleid hebt ontwikkeld en doorgevoerd? Wat zijn je ervaringen? Laat vooral een bericht achter.. Zou je meer willen weten over dit onderwerp dan verwijs ik je door naar deze link en meld je aan voor het evenement Goed Begin van de Dag. Tijdens dit evenement zal er een kennissessie plaatsvinden over Social Media Beleid.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie